Dijkonderzoek

Het klimaat verandert, nog meer dan in het verleden zal Nederland te maken krijgen met wateroverschotten, waardoor het nodig zal zijn de waterkeringen aan te passen.

Dijken worden verhoogd en achterland ingericht voor een functie als tijdelijke waterberging. Hiervoor is geotechnisch onderzoek nodig; enerzijds om de sterkte van de bestaande dijken te toetsen, anderzijds om onderzoek te doen naar de bodemgesteldheid voor nieuwe waterbouwkundige constructies.

Speciaal materieel om dijken te onderzoeken

Multiconsult is de afgelopen jaren in opdracht van een aantal hoogheemraadschappen, al dan niet als partner van een ingenieursbureau, actief op het gebied van dijkonderzoek. Voor onderzoek op dijken is het meestal noodzakelijk om klein, licht materieel in te zetten (maximaal 2500 kilogram). Daarom beschikt Multiconsult over kleine boor- en sondeerrupsen (minirupsen) en handboorploegen voor het maken van sonderingen en boringen met ongeroerde monsterneming, plaatsen van peilbuizen en waterspanningsmeters.

Communicatie onderzoek dijken met belanghebbenden

In bebouwde dijkgebieden is communicatie met de omwonenden van groot belang om overlast tijdens het onderzoek tot een minimum te beperken. De afgelopen jaren is ruime ervaring opgedaan op dit terrein. Onderzoek wordt terdege voorbereid en met alle betrokkenen, bewoners, gemeenten en overheden besproken. Het werkgebied wordt grondig verkend en de onderzoekpunten zo gekozen dat met een maximum aan resultaat een minimum aan overlast wordt bezorgd voor bewoners en bedrijven.

Beperking schade aan dijken

Tijdens het dijkonderzoek moet de schade aan de dijk zelf en het achterland zo veel mogelijk worden beperkt. Dit wordt bereikt door:

  • Slimme keuze van de onderzoekslocaties.
  • Reductie van de belasting van de dijk zelf door inzet van licht materieel.
  • Afdichten van sondeer- en boorgaten met bentoniet.
  • Inzet van rupsmaterieel in de gebieden in het achterland, waardoor schade aan terreinen (spoorvorming) wordt geminimaliseerd.