Multiconsult
Infrastructuur, van concept tot realiteit
Multiconsult
Infrastructuur, van concept tot realiteit
Multiconsult
Infrastructuur, van concept tot realiteit
Multiconsult
Infrastructuur, van concept tot realiteit
Multiconsult
Infrastructuur, van concept tot realiteit
Multiconsult
Infrastructuur, van concept tot realiteit
Multiconsult
Infrastructuur, van concept tot realiteit
Multiconsult beschikt over varend materieel voor het verrichten van geotechnisch- en milieukundig waterbodemonderzoek op alle binnen- en kustnabije wateren.
Daarbij behoren zelfvarende schepen, de Geonaut en Ketelmeer, die speciaal voor dit doel zijn ontworpen. Voor het werk in afgesloten water worden pontons ingezet en op smalle ondiepe wateren een speciaal daarvoor ontworpen motorboot met spudpalen en moonpool, de zogenaamde Alumax. In gebieden met groot verval of sterke stroming kan behalve de Geonaut tevens gebruik worden gemaakt van het hefeiland de Joost Nelis.
De Geonaut is speciaal gebouwd voor geotechnisch en milieukundig onderzoek te water en is daardoor uniek in Nederland. Het schip beschikt over een vaste 20 tons sondeerunit met een verlengde sondeertoren zodat het tijdens getijdenwisseling langer kan doorwerken. Daarnaast heeft het een vaste Conrad boorstelling voor het maken van boringen tot een diepte van 80 meter in de waterbodem. Het schip heeft een grote koelruimte voor de geconditioneerde opslag van grond- en watermonsters. Het schip is uitgerust met de modernste navigatiemiddelen waarmee het zich tot binnen een halve meter nauwkeurig op de onderzoekpunten positioneert. De uiteindelijke positie en diepte van de onderzoekslocaties worden bepaald met behulp van een vaste 06 GPS inrichting met een nauwkeurigheid van enkele centimeters.
De Geonaut is door de scheepvaartinspectie A1 gekeurd om op alle Nederlandse wateren te werken. Het schip heeft een vaste bemanning bestaande uit een schipper en vaste boor- en sondeermeesters die naast de benodigde certificaten voor het uitvoeren van milieukundig en geotechnisch onderzoek tevens beschikken over de benodigde nautische opleidingen en certificaten.
Het schip kan werken in water tot circa 19 meter diep maar kan droogvallen en tijdens deze periodes eventueel doorwerken en is voorzien van huisvesting en slaapvertrekken voor 5 bemanningsleden.
Met de Ketelmeer kunnen in principe dezelfde werkzaamheden worden verricht als met de Geonaut alleen dit schip is een slag kleiner en geschikt voor waterdieptes tot circa 10 meter. Het is evenals de Geonaut een schip met geringe diepgang, zodat het op ondiep water kan werken (Geonaut 1.25 meter, Ketelmeer 0.80 meter). Het schip kan even als de Geonaut droogvallen. Het heeft wel een dagverblijf en werkfaciliteiten (bijvoorbeeld voor het uitleggen van tekeningen en dergelijke), maar heeft geen slaapverblijven.